Hvem får de bedste ideer?

Demokratiskolen melder hvert år et bestemt samfundsproblem ud, som kommuner og skoleklasser kan konkurrere om at finde de bedste svar på.  Kommunen skal alliere sig med én eller flere klasser på udskolingsniveau. Klasserne sætter sig ind i temaet og skal derefter udvikle Danmarks bedste idéer til at afhjælpe problemet i samspil med deres kommune. 

Børn booster biodiversitet

Forløbet henvender sig til udskolingsklasser og tager sammenlagt 25-30 lektioner. Eleverne konkurrerer om at udvikle de bedste bud og pitcher dem over for kommunen. Undervejs får de både indblik i den biodiversitetskrise, der udfolder sig for vores fødder – men også af de lokale forsøg på at bremse biodiversitetskrisen. 

Forløbet afvikles i maj 2023 og slutter i et brag af et nationalt event. Se mere her.

Unge Stopper Madspild

Et succesrigt eksempel er temaforløbet Unge Stopper Madspild:

”Dem, der hænger i bremsen i det almene skolearbejde, var netop dem, som tog det her seriøst og havde den bedste læringsoplevelse. De blev bevidst om, at de havde ansvaret, og voksede rigtig meget med opgaven. En af dem kom og sagde: ”Jeg tror aldrig, jeg har arbejdet så seriøst med noget i skolen før, Nikolaj”. Hvilket jeg med et glimt i øjet og smil på læben måtte give ham ret i.” Lærer Nikolaj Bøllehuus, Brandkærskolen, Kolding

Eleverne kom til at forstå, hvem der sidder i kommunen, og at en minister ikke er noget farligt. Det hele er ikke længere så mystisk og langt væk. Det politiske system er kommet tættere på dem. Lærer Mette Østergaard Andersen, Lundgårdskolen i Herning