Grøn omstilling i børnehøjde

Tirsdag d. 7. marts kl. 15-18 i København Hvordan forbereder vi vores børn på den grønne omstilling, så den ikke bare bliver et skoletema ligesom Vikingetiden? Og hvordan hjælper vi andre skoler og læreremed opgaven på en måde, der ikke bare er til besvær? Demokratiskolen har samlet nogle vidende praktikere i grøn omstilling i børnehøjde og invitererlærere, skole- og kommunalfolk at møde dem d. 7. marts kl. 15-18 i København. Hvordan anlægger man en skolehave på taget af et lokalt butikscenter? Hvordan ser et grønt årshjul ud? Hvad kan et ungeklimaråd bruges til? Hvor kan Christiansborg og Slotsholmen spille mere […]

Tirsdag d. 7. marts kl. 15-18 i København

med opgaven på en måde, der ikke bare er til besvær?

lærere, skole- og kommunalfolk at møde dem d. 7. marts kl. 15-18 i København.

Hvordan anlægger man en skolehave på taget af et lokalt butikscenter? Hvordan ser et grønt årshjul ud? Hvad kan et ungeklimaråd bruges til? Hvor kan Christiansborg og Slotsholmen spille mere effektivt med for at bane skoleelevernes bidrag til den grønne omstilling?

Vi leder efter konkrete og inspirerende svar på spørgsmål som disse i dialog med:

• Rikke Pedersen-Jagd, lærer, Hendriksholm Skole i Rødovre
  • Søren Rafn, Naturfagskonsulent og naturvejleder, Helsingør Kommune
  • Stefan Hermann, Rektor, Københavns Professionshøjskole og forfatter til ”En varm tid”
  • .. plus Demokratiskolens Mads Randbøll Wolff, der har beskæftiget sig med børn og biodiversitet i mange år. Mads er bl.a. medlem af Unescos Nationalkommission. Mødet giver korte præsentationer af rapporten ”På vej mod uddannelser for bæredygtig udvikling”, Klimaambassadens ”Grønne Rygrad”, Friluftsrådets Grøn Skole og Københavns nye handleplan.

Skole for livet
COP 15 – FNs topmøde om biodiversitet i Canada før jul – viste igen-igen, at Danmark skal flytte sig hurtigere. Skolerne får en nøglerolle: Dagens børn kommer til at bo, spise, arbejde og transportere sig på nye, bæredygtige måder. De vil betjene sig af nye, smarte teknologier, men de vil også opleve begrænsninger og kampe om knappe ressourcer, som vi foreløbig kun har fået en forsmag på.

Tid & Sted:
Mødet foregår 7. marts kl. 15-18. Ungdommens Demokratishus, Slagtehusgade 10A, København (Kødbyen).

Vi byder på en grøn snack. Tilmelding er nyttig – kontakt@demokratiskolen.dk.
Deltagelse gratis.
Mødet er det første af Demokratiskolens Dialogmøder for skolefolk i foråret.